Minggu, 24 Februari 2019

Menorobos Akar Umbi

ZIARAH MAHABBAH
Ziarah Mahabbah merupakan salah satu program Menorobos Akar Umbi yang terdapat pada Mukhayyam (Perkhemahan) Pra Tunas 2019 Sekolah Rendah Al-Itqan. Ziarah Mahabbah juga merupakan penjabaran dari pengaplikasian 10 Muwasafat Tarbiah atau 10 Ciri Keperibadian Muslim yang merupakan elemen penting dari pentarbiahan di sekolah Rendah Al-Itqan dan juga sekolah Rangkaian IKRAM-Museh lainnya.


Ziarah Mahabbah diambil dari perkataan bahasa arab. Ziarah bermaksud perkunjungan ke sesuatu tempat (Kamus Pelajar Edisi Kedua), sedangkan mahabbah sendiri bermaksud kasih sayang. (Kamus Dewan Edisi Keempat)



Dalam Ziarah mahabbah kali ini anak-anak murid tahun 2 dan 3 di perkenalkan dengan sesuatu yang sangat baharu bagi mereka.  Murid-murid dalam kumpulan2 usrah menziarahi penduduk kampong di sekitar sekolah untuk membagikan hadiah berupa minyak masak, tepung, gula, susu pekat , stiker ucapkanlah salam dan juga brosur kempen kitar semula minyak masak kepada bio diesel. Dalam ziarah mahabbah ini mereka ditemani oleh muallim muallimah yg juga berperanan sebagai murabbi murabbiah (mentor).

Objektif dari Ziarah Mahabbah ini ialah, yang pertama menanamkan nilai kepada murid-murid untuk Ikromul jiran (memuliakan jiran), sebagaimana hadis Rasulullah “Barang siapa beriman kepada Allah dan hari kiamat maka hendaklah ia memuliakan jirannya.” [HR. al-Bukhâri dan Muslim]

Yang kedua, mengajarkan kepada murid sifat mahabbah (kasih sayang), kerana memberikan hadiah kepada orang lain yang kita kenal mahupun tak kenal dapat menumbuhkan rasa kasih sayang diantara keduanya, hal ini sejalan dengan sabda Rasulullah "تهدوا تحابوا " (Tahaddu tahabbu)  “Saling memberi hadiahlah nescaya kalian saling mencinta.” (HR. Bukhari Al-Adab Al-Mufrod 594).

Ketiga, menepis rasa ego dan malu pada perkara-perkara ma'ruf (baik) yang tak seharusnya kita malu pada perkara tersebut. Para salaf terdahulu mengatakan
لا ينال العلم مستحى و لا مستكبر
“Orang yang pemalu tidak akan meraih ilmu, demikian juga orang yang sombong”.

Keempat, memupuk sifat ringan tangan (saling tolong menolong), dan yang kelima, megajarkan adab bertamu kepada murid-murid mulai dari adab mengucapkan salam, adab bercakap, adab meminta izin dan banyak lagi sebenarnya yang murid dapat belajar dari Ziarah Mahabbah ini.

Alhamdulillah terlihat keseronokan dari raut wajah murid-murid dalam ziarah mahabbah kali ini. Beragam juga respon yang diberikan jiran-jiran dari ziarah mahabbah ini, ada yang mengucap syukur sangat-sangat, ada yang takut nak buka pintu, ada yang lari masuk ke rumah saat melihat murid-murid dari kejauhan..hihi, ada yang Tanya “tak perlu bagi apa-apa kah?, ada juga adegan sedih dari jiran sebab sangat terharu diatas pemberian hadiah dari murid-murid.

Alhamdulillah ‘ala kulli haalin, inilah yang dijalani murid pada hari ini, semoga nilai kebaikan yang di tanamkan oleh muallim dan muallimah kepada anak didik bermanfaat dan membekas dalam kehidupan seharian mereka baik itu sekarang mahupun dikemudian hari nanti, kerana tugas mendidik ini ibarat menanam pokok, ada yang dapat kita lihat hasilnya sekarang namun ada juga yang terlihat hasilnya setelah sekian lama.

Bagaimanapun juga kami di Sekolah Rendah Al-Itqan masih dan terus berusaha untuk menanamkan nilai kebaikan kepada anak didik disekolah.

Semoga usaha sekolah untuk Membentuk Generasi Rabbani di berkati oleh Allah Subhanahu wata’ala.

Muallim Muhammad Ikbal Ismail
Penolong Kanan Tarbiah
Sekolah Rendah Al-Itqan Pulau Pinang.


#musleh #ikrammusleh #ikram #ikramusleh #muslehkita #itqan #alitqan #telukkumbar #telukumbar #penang #pulaupinang #ziarah #mahabbah #santuni #akarumbi #menerobos

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Comment

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...